Sökordsoptimering, förkortat SEO, är en digital marknadsföringsstrategi för att förbättra synlighet i sökmotorer. Självaste förkortning SEO kommer från den engelska termen “Search Engine Optimization” men på svenska kan det även kallas för sökmotoroptimering eller sökoptimering. Sökordsoptimering fungerar i alla sökmotorer. I Sverige är Google dominant när det kommer till sökmotorer och därför ligger fokus på optimering för Google. Andra sökmotorer som exempelvis Bing eller Yahoo kommer därför inte att nämnas i denna artikel och allt fokus kommer att ligga på just Googles sökmotor.
Varför SEO?
Att arbeta aktivt med sökordsoptimering innebär mycket tid ägnad åt nyckelordsforskning, marknadsanalyser och optimering. Detta inkluderar att kontinuerligt håll asig uppdaterad och informerad om de senaste trenderna inom SEO och Google-uppdateringar. Flera gånger per år släpper Google uppdateringar till sin sökmotor vilket gör sökordsoptimering till en betydlig utmaning. Navigerar man sig korrekt kring SEO-
För majoriteten av företag är sökmotorer den absolut viktigaste kanalen för att attrahera besökare till deras webbplats. Eftersom SEO är så kallad organisk marknadsföring kommer besökarna från SEO oftast ha avsikt att genomföra en transaktion på/via webbplatsen. Detta beror såklart på sökarens intention, som kan vara allt ifrån att hitta information till att köpa en produkt eller tjänst. Därför finns SEO för att hitta och rikta denna trafik till din webbsida!
Sökordsoptimering är en fantastisk metod att attrahera nya kunder eftersom att en generell sökning i en sökmotor kan leda till ett besök på din webbsida och till slut en kund.
Löpande sökordsoptimering kan säkra ett företags webbsida långsikta framgång utan att ständigt behöva slösa kapital per klick och per visning som med betalda annonser. En bra och väl genomförd sökordsoptimering-process kan ge avkastning för ditt företag i flera år, eftersom att SEO bygger ditt företags auktoritet inom relevant ämne, ökar varumärkeskännedom och över tid erkänns som dominant och kunnig av både Google och användare som en pålitlig källa för information.
SEO jämfört med SEM
SEM står för “Search Engine Marketing”, alltså marknadsföring i sökmotorer. Den huvudsakliga skillnaden är att med SEM betalar man för enskilda, temporära besök till din webbsida medan med SEO bygger man långsiktigt på webbplatsens kvalitet i helhet.
Ofta klumpas SEO under SEM. Då görs skildringen att under SEM (Search Engine Marketing) finns SEO (Sökordsoptimering) och SEA (Search Engine Advertising). Där SEA är processen att köpa placering i Google och inte SEM. På svenska marknaden kallas däremot SEA för SEM och SEO kategoriseras inte under SEM.
Viktiga SEO-nyckeltal
Framgången av en SEO-strategi kan mätas med mängd olika nyckeltal. Några av dessa viktiga nyckeltal för SEO är:
Click-Through-Rate (CTR):
Visar hur många användare som sett din webbsida i SERP (Search Engine Result Pages, svenska: sökresultaten) som valt att klicka på din webbsida.
Bounce Rate:
Anger hur många användare som lämnar webbplatsen efter att endast ha besökt en sida. Detta tal vill man ska ligga under 50 %.
Genomsnittlig sessionstid:
Hur länge en användare stannar på webbsidan (hela webbsidan till skillnad från bounce rate som syftar enbart på en sida). Ju nöjdare en användare är, desto längre stannar den.
Backlinks:
Externa webbplatser som länkar till din webbsida används som en indikator av Google för webbsidans relevans och kvalitet. Även kallat länkstrategi.
Hur fungerar SEO?
Sökordsoptimering handlar om att optimera en webbsida för att synas i de organiska sökresultaten. Alltså resultaten utan en “sponsorad/sponsered”-tagg. Istället för att direkt och dyrt betala för placering gör man den istället med sökordsoptimering attraktiv för användare och sökmotorer för att uppnå en organisk, hög rankning. Traditionellt vis har SEO deltats upp som On-Page SEO, teknisk SEO och Off-page SEO.
On-Page SEO:
On-Page SEO är kortfattat optimering av innehåll. Mer specifikt optimering av det innehållsmässiga och strukturella anpassningar av webbplatsen. Målet med On-Page sökordsoptimering är att säkerställa att webbplatsen uppfyller sökmotorers standarder för relevant och värdefullt innehåll för användare.
Rätt sökord:
Innehåll ska anpassas efter sökord, denna text är till exempel anpassad efter olika sökord för sökordsoptimering / SEO. Innan innehåll skapas är det viktigt att identifiera sökord för att anpassa innehållet efter.
SEO Meta-taggar:
Detta inkluderar meta-titlar, beskrivningar och rubriker (H1, H2, H3, etc…) ger struktur och hjälper både användare och Google (sökmotorer) att tyda och förstå innehållet.
Webbplatsens struktur:
En logisk och enkel webbstruktur är centralt för SEO. Alla sidor ska till exempel kunnas nås med högst några klick från startsidan och allt innehåll ska enkelt kunna navigeras till.
Teknisk SEO:
Teknisk SEO fokuserar på de tekniska aspekterna av sökordsoptimering. Både sökmotorer och användare har otroligt nytt av en väl tekniskt anpassad webbsida. Hur ser man till att en webbsida är tekniskt anpassad för framför allt Google?
Page Speed:
Laddningshastighet är helt avgörande när det kommer till teknisk SEO. Användarupplevelsen och rankningen i sökresultaten påverkas drastiskt av laddningshastigheten. Likt en människa kommer inte en sökmotor att slösa sin tid på att visa upp en långsam webbsida.
Crawlabilitet:
Från engelskans “Crawlability”, ungefärligt översatt blir det ”genomsökningsbarhet”. Crawlability är sökmotorns förmåga att gå över webbsidans innehåll (crawla) och sedan indexera webbplatsens innehåll utifrån det den funnit under crawlen.
Mobilanpassning:
Ungefär ⅔ av alla sökningar görs från mobila enheter (mobiler och surfplattor). Eftersom att majoriteten av sökare är på mobilen är det viktigt att webbplatsen är väl anpassad för smartphones och andra mobila enheter.
Off Page SEO:
Off-Page SEO är det SEO-arbete som inte görs direkt på ens egna webbsida. Det arbete som görs av från sidan är då länkbygge, kallat “Backlinking / backlinks” på engelska. Backlinking är processen av att bygga externa länkar (från andra webbsidor) tillbaka till din för att styrka ens egna webbsidas SEO-auktoritet. Att ha flera och högkvalitativa webbsidor länkades till sin egen kommer göra att Google ser din webbsida som relevant och kommer ranka den högre.
Resultat med SEO
SEO tar tid. Sökordsoptimering är en långsiktig marknadsföringsstrategi. Det kan ta några månader innan resultaten syns. Kontinuerligt arbete och förbättringar är helt avgörande för en lyckad SEO-strategi och för att bli relevant i sökresultaten.