On-Page SEO - Sökordsoptimering
On-Page SEO
Optimering av innehåll för SEO
Varför är On-Page SEO viktigt?
En webbsida utan korrekt och genomtänkt On-Page SEO kan vara skillnaden mellan #1 plats och #10 plats. On-Page SEO bidrar till bättre synlighet, högre placering på Googles sökmotor och i sin tur mer organisk trafik.
Det centrala inom On-Page SEO är innehållskvalitet och relevans för användare samt sökmotorer. URL-strukturer hjälper användare och sökmotorer att enklare kunna navigera din webbsida. Meta-titlar och meta-beskrivningar förbättrar klickfrekvensen eftersom att det ger användare en tydlig och lockande förhandsvisning av innehållet. Att optimera bilder är viktigt för en kvalitativ On-Page sökordsoptimering.
Relevant och kvalitativt innehåll är viktigt för On-Page SEO
Innehållskvalitet och relevans är det centrala inom en On-Page optimering av en webbsida. Vad kvalitativt innehåll innebär är att det ska vara välskrivet, informativt och engagerande för potentiella kunder. Innehållet ska svara på dem potentiella kunderas frågor, lösa deras problem och vara relevant för deras sökintentioner. Relevant innehåll innebär att det är anpassat efter kundernas behov och intressen.
I en dag där AI (Artificiell Intelligens) börjat bli en standard i branschen är det viktigt att hålla sig till människoskapat och originellt innehåll. Detta för att skilja sig ifrån konkurrenterna och kunna använda relevanta sökord mer strategiskt.
Vad finns det för komponenter till On-Page SEO?
1. Optimerat innehåll
För att ha så kallat optimerat innehåll ska man:
- Använda relevanta nyckelord och fraser utspritt i innehållet för att matcha sökintentioner.
- Kvalitativt innehåll. Skapa unikt, relevant och värdefullt innehåll för användare.
- Textlängd. Se till att man har nog med text så att Google tycker man täckt ämnet. Kolla hur mycket #1 – #3 har skrivit och ta snittet av det.
2. Meta-titel
Även kallat meta-tag, meta-titel eller metatitel. Denna bit av text visas som rubriken i sökresultat. Titeltaggen ska vara sökintentionsanpassad, lockande för läsare och matcha fokusnyckelord, innehåll, meta-beskrivning, allt!
3. Meta-beskrivning
Beskrivning som visas under meta-titel i sökresultaten. Ska vara en kort sammanfattning av webbsidans innehåll och även vara sökintentions-anpassad och lockande som meta-titeln men mer beskrivande.
Meta-titlar och meta-beskrivningar är ett av de mest välkända och viktigaste SEO-element som hjälper sökmotorer och potentiella kunder att förstå vad varje sida handlar om. Meta-titeln är rubriken som visas i Googles sökresultat. Meta-beskrivningen den längre texten under meta-titeln som ska summera vad sidan handlar om. Dessa bör vara lockande och informativa för att öka klickfrekvensen. En meta-titel bör vara mellan 50 - 60 tecken medan en meta-beskrivning bör vara mellan 150 - 160 tecken.
4. Rubrik-hierarki
Korrekt rubrik-hierarki är viktig för läsbarheten av en webbsida för både användare och sökmotorer. H1-rubrik ska vara unik och beskriva huvudämnet av innehållet. Sedan används H2, H3, etc. för att ytterligare strukturera.
5. Optimera bilder
Se till att alla bildar har passande alt-taggar, detta för att beskriva vad bilden föreställer så att sökmotorer kan tolka den. Filnamnen ska även vara sökordoptimerad, alltså matcha nyckelord eller annat relevant till webbsidan.
Servera bilder i modern format som exempelvis Googles egna .WebP samt förminska filstorlekarna för att säkerställa att bilderna laddar in så fort som möjligt.
Bildoptimering är processen av att förbättra bilders kvalitet, laddningstid och format för att öka både SEO och användarupplevelse. Det första steget i optimering av bilder för SEO är att komprimera bildstorleken utan att försämra kvalitet. Detta leder till bättre laddningstider och användarupplevelse i helhet. Användning av moderna bildformat som .WebP (Googles egna bildformat) är specialiserad för just Google och komprimering av filstorlekar utan förlust av kvalitet.
6. Interna länkar
Använd interna länkar för att underlätta navigeringen runt din webbsida och hjälpa sökmotorer att tolka din webbsida. Se till ankartexten (länkande texten) matchar innehållet av det du länkar till.
7. URL-struktur
Gör era URL:er SEO-vänliga. En SEO-vänlig URL är:
- Kort
- Beskrivande
- Inkluderar nyckelord
Använd kanoniska URL för att undvika duplicerat innehåll. Om du har fler eller samma innehåll under olika URL:er. Använd dig av en kanonisk URL för att visa till innehållets huvudsida.
URL-struktur på din webbsida påverkar både SEO och användarupplevelsen. En välorganiserad underlättar för sökmotorer att förstå innehållet och indexera din webbsida samt för användare att navigera sig runt. För att uppnå bäst resultat bör URL:er vara korta, beskrivnade men ändå innehålla relevanta sökord. Användning av bindestreck ( - ) istället för understreck ( _ ) för att separera ord och undvika specialtecken förbättrar ens URL-struktur för sökordsoptimering. Tydlig hierarki, att inkludera kategorier och underkategorier, hjälper både användare och sökmotorer att förstå webbplatsens struktur vilket kan leda till bättre rankning.
Väx ditt företag med vår On-Page SEO
Ett SEO-företag i Sverige, som Lead Fabriken, driver in trafik till din webbsida med hjälp av våra On-Page SEO-strategier.
Vi har kunskaperna, expertisen och dem små extra tipsen som kan ta er över era konkurrenter i sökresultaten.
On-Page SEO är en Effektiv Gynnsam Värdefull process, så börja redan idag!
Vanliga frågor och svar:On-Page SEO
On-Page SEO (On-Page sökordsoptimering) är processen av att optimera 'synliga' SEO-element på en webbsida. Inom On-Page SEO inkluderas innehållskvalitet och relevans, bildoptimering, URL-struktrer samt optimering av meta-titlar och meta-beskrivningar.
Off-Page SEO och On-Page SEO går hand i hand.
Off-Page SEO är optimeringen som görs iväg från din sida; som att bygga länkar och gästblogga.
Det som görs i Off-Page SEO:n kopplas sedan till en sida på din webbsida som ska vara On-Page optimerad för bäst resultat.
On-Page SEO är optimeringen av innehåll, struktur, bilder och meta-titlar samt beskrivningar på en hemsida.
Lokal SEO är processen av att optimera en webbsida för lokala sökningar som 'Bilverkstad Stockholm'.
On-Page SEO vävs in i Lokal SEO för att optimera innehållet för lokala sökningar.
Optimering av bilder för SEO är processen av att minska (komprimera) bilders filstorlek och laddningstid. Detta med hjälp av plugins eller scripts. Det går även att göra det med hjälp av externa program mer manuellt.
URL är en förkortning från engelskan 'Uniform Resource Locator'. URL-strukten hjälper sökmotorer att förstå och tolka vad en sida handlar om. En URL och dens innehåll ska vara matchande annars kan sökmotorer och användare bli förvirrade och leda till en försämrad SEO.
Meta-titel är det SEO-element som är den länkade rubriken i Googles sökresultat. Den är väldigt viktig för sökmotorer och användare för att hjälpa till att tolka vad en sida handlar om.
En meta-titel ska vara mellan 50 - 60 tecken lång. Absolut max 60 tecken lång annars kan det bli avskuren när den visas i Googles sökresultat.
En meta-beskrivning är det som visas under meta-titeln i sökresultaten. Den summerar kort vad en sida handlar om och är värderad högt av sökmotorer och kan vara avgörande för en hög rankning.
En metabeskrivning ska vara mellan 150 - 160 tecken lång. Är den längre 160 tecken kan inte sökresultaten visa hela texten vilket är oattraktivt för användare samt sökmotorer.