Länkstrategi - SEO

Att bygga länkar är krävande men
värt för att boosta SEO och
klättra i rankningarna

Länkstrategi - SEO

Länkstrategi, ofta benämnt som Backlinking eller Off-Page SEO, är metodiken av att koppla externa länkar till din webbsida för att styrka ens egen SEO.  

Antalet länkar kopplade till en webbsida var enligt en studie från Backlinko den faktorn som visade sig viktigast i när det kommer till att ranka högt i Google. 

Länkstrategi för SEO i fyra steg:

1
Länk-analys
Första steget i en länkstrategi för sökordsoptimering är att identifiera potentiella länkar att koppla till din webbsida. Webbsidan länken kommer ifrån ska vara relevant till din webbsida och högkvalitativ.
2
Innehåll för länken
När man har säkrat att man kan koppla länken ska det att skapa relevant och delbart innehåll. Innehållet på webbsidan där länken kommer ifrån ska vara relevant till din webbsida och den ska vara sökordsoptimerad.
3
Bygga länknätverk
Länkar är aldrig helt gratis. För att kunna få en länk kan det krävas att man betalar rakt av, gör ett gästblogg-inlägg eller samarbetar. Man ska kontakta andra webbsidor som är relevanta för din niche.
4
Övervaking & justering
Med hjälp av olika verktyg ser man över länkarnas funktionalitet och effektivitet. Vilka länkar genererar trafik och önskade resultat? Vilka inte? Sedan justerar man därefter och börjar om från ruta ett.

Länk-analys:

Identifiera relevanta och högkvalitativa webbsidor för länkar

För en lyckad länkstrategi för sökordsoptimering (SEO) är länk-analysen otroligt viktig. Med hjälp av SEO-verktyg som SEMrush eller Ahrefs kan man identifiera potentiella webbsidor att länka från. En potentiell webbsida ska vara relevant för din ’nisch’ och ha hög domänauktoritet. Webbsidan ska även ha en stark länkprofil (backlink profile), bra med trafik och vara engagerande för din målgrupp.
Till exempel om ditt företag är en byggfirma är länkar från andra byggfirmor mycket mer värdefull än en länk från en frisörsalong.

Innehåll från länk

Att skapa sökordsoptimerat innehåll innebär att skapa eller författa artiklar och text, bilder, videor och andra resurser för webbanvändare. Sökordoptimerat innehåll ska vara gjort för webbanvändare och läsvänligt.
I slutändan är det inte sökmotorer och Googles spindlar som genererar din inkomst, det är webbanvändarna! 

Länkstrategi

Sökordsoptimering är inte enbart begrängsat till vad som syns på din webbsida. Google tar även i åtanke hur resten av internet och dess användare uppfattar din webbsida. Genom att länka samman mer SEO auktoritära webbsidor och få länkar från pålitliga webbsidor, kan man visa för Google att din webbsida förtjänar att klättra i rankningarna.

Länkstrategi för SEO.